Onderzoek | Aanbeveling | Stand van zaken | Verwachte afronding | |
---|---|---|---|---|
2019 - Duurzaamheid gemeente Ede | Voer het gesprek met raad en college over de rol die je als gemeente op het gebied van duurzaamheid wilt en kunt innemen. Zoals dit onderzoek laat zien verschilt de rol van de gemeente per deelterrein. Het is van belang hier als raad en college een bewuste keuze in te maken en daar ook naar te handelen. Hierbij kunnen de goede elementen van de uitvoering van het beleid als een continue personeelsinzet, het instellen van een fonds en communicatie behouden blijven en versterkt worden. Daarnaast is het ook goed om met elkaar te kijken waar verbeteringen mogelijk en gewenst zijn. | De raad heeft in 2021 de Transitievisie warmte vastgesteld. Daarnaast heeft de raad vorig jaar de Regionale Energiestrategie 1.0 vastgesteld en eind vorig jaar het besluit genomen een zero-emissie zone voor stadslogistiek in te voeren in het centrum van Ede. De huidige wind- en zonnewijzer loopt in 2022 af; de nieuwe raad zal het nieuwe beleid hiervoor vaststellen. | Q1 2022 | |
2020 - Een onderzoek naar het risicomanagement van de gemeente Ede | Zorg dat de gemeenteraad inzicht krijgt, in de voor de raad, relevante aspecten van het risicomanagementbeleid en pas hiervoor het huidige beleid aan. | De aan de raadswerkgroep gepresenteerde doorontwikkeling heeft als gevolg van corona en prioritering door personele krapte vertraging opgelopen. Op onderdelen zijn stappen gezet (denk aan coronarisico's en sociaal domein) in de doorontwikkeling. Voor de meeste afdelingen binnen de gemeente hebben we de afgelopen periode sessies belegd en het 'goede gesprek' daarover gevoerd. De komende periode willen we dit voortzetten in o.m. risicoworkshops. Dit willen we laten landen in een aangepast kader. Waarbij ook een relatie ligt met de in 2022 in te voeren Rechtmatigheidsverklaring (en ambitie op weg naar een In Control Statement). | 2e helft 2022 | |
2020 - Een onderzoek naar het risicomanagement van de gemeente Ede | Overweeg de huidige ondergrens (norm) van de weerstandsratio. | Is onderdeel van het traject Optimalisering risicomanagement wat loopt en periodiek met raadswerkgroep wordt gedeeld. Door corona en personele krapte vertraagd. In de PDE van 21 januari 2021 is in kader van voorstel Beleid rondom Algemene Reserve besloten: "in hoofdstuk 6 'Kaderstellende elementen' van de nota 'Risicomanagement en Weerstandsvermogen' de zin 'Een weerstandsratio van 0,8 of hoger' te vervangen door 'Een integrale weerstandsratio van 0,8 of hoger' (zaaknummer 188337). Een eventuele wijziging van de ratio zelf wordt betrokken bij het genoemde totale voorstel rondom risicomanagement, waarbij de totale financiele positie van de gemeente wordt betrokken. | 2e helft 2022 | |
2020 - Een onderzoek naar het risicomanagement van de gemeente Ede | Bepaal aan de hand van enkele duidelijke criteria welke risico’s wel en welke niet in het risicoregister moeten worden vastgelegd. | De aan de raadswerkgroep gepresenteerde doorontwikkeling heeft als gevolg van corona en prioritering door personele krapte vertraging opgelopen. Op onderdelen zijn stappen gezet (denk aan coronarisico's en sociaal domein) in de doorontwikkeling. Voor de meeste afdelingen binnen de gemeente hebben we de afgelopen periode sessies belegd en het "goede gesprek’ daarover gevoerd. De komende periode willen we dit voortzetten in o.m. risicoworkshops. Dit willen we laten landen in een aangepast kader. Waarbij ook een relatie ligt met de in 2022 in te voeren Rechtmatigheidsverklaring (en ambitie op weg naar een In Control Statement). | 2e helft 2022 | |
2020 - Een onderzoek naar het risicomanagement van de gemeente Ede | Verbeter de toegankelijkheid (leesbaarheid) van de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing. | De aan de raadswerkgroep gepresenteerde doorontwikkeling heeft als gevolg van corona en prioritering door personele krapte vertraging opgelopen. Op onderdelen zijn stappen gezet (denk aan coronarisico's en sociaal domein) in de doorontwikkeling. Voor de meeste afdelingen binnen de gemeente hebben we de afgelopen periode sessies belegd en het "goede gesprek’ daarover gevoerd. De komende periode willen we dit voortzetten in o.m. risicoworkshops. Dit willen we laten landen in een aangepast kader. Waarbij ook een relatie ligt met de in 2022 in te voeren Rechtmatigheidsverklaring (en ambitie op weg naar een In Control Statement). | 2e helft 2022 | |
2020 - Doelgericht participeren | Stel een geactualiseerd participatiebeleid vast met concrete doelstellingen. | De raad heeft eind vorig jaar nieuw beleid vastgesteld (Meedoen voor elkaar, Beleidsvisie Werk en Participatie 2022-2025). Dit beleid bevat algemene doelstellingen; de concrete uitvoering van de visie wordt vanaf 2022 uitgewerkt in uitvoeringsplannen. | Q1 2022 | |
2020 - Doelgericht participeren | Stuur op een toekomstbestendige meerjarenbegroting voor Werkkracht. | Het college heeft het budgettaire kader voor 2021 en 2022 herzien in 2021; de begroting 2022 van Werkkracht is gebaseerd op deze nieuwe afspraken, die rekening houden met de door de RKC gesignaleerde punten (indexaties, cao-wijzigingen, verhogingen/verlagingen op reguliere rijksbudgetten, kostprijsverhogende BTW). | Q1 2022 | |
2020 - Doelgericht participeren | Zorg voor meer integrale samenwerking tussen de verschillende uitvoerende partijen en afdelingen. | Een van de doelen van de Transformatie sociaal domein is het nog beter laten samen werken van de verschillende afdelingen, consulenten.In 2021 zijn we gestart met de integrale sociale teams. Alle betrokken afdelingen van de gemeente in het sociaal domein hebben hierin een plek gekregen. Wekelijks wordt casuïstiek besproken om over de verschillende domeinen heen tot betere oplossingen voor onze inwoners te komen. Hierbij is ook Werkkracht aangesloten.Corona maakt het nog wel lastig om fysiek bij elkaar te komen wat toch echt de voorkeur heeft boven digitaal. | 01-07-2022 | |
2020 - Doelgericht participeren | Stel een duidelijk kader op voor de samenwerking met het WSP. | Gemeente Ede en regiogemeenten hebben afgelopen periode een gezamenlijke opdrachtformulering aan het WSP opgesteld. Deze wordt vastgesteld in het bestuur van het Regionaal WerkBedrijf (RWB). | 18 maart 2022 | |
2020 - Doelgericht participeren | Verbeter de informatievoorziening aan de raad. | |||
2020 - De status van de integratie | Stel tijdig een integraal beleidskader op dat voldoet aan de nieuwe inburgeringswet. | In de wet zelf worden alle kaders gesteld. Op basis van wat we in de uitvoering nu tegenkomen, gaan we eventueel aanvullend beleidsregels opstellen. De raad is hierover geïnformeerd in de raadsinformatiebijeenkomst eind januari 2022. | Afgerond | |
2020 - De status van de integratie | Zorg dat de gemeenteraad voortaan tijdig en volledig over de uitvoering van het integratiebeleid voor statushouders wordt geïnformeerd. | De raad is en wordt voortdurend geïnformeerd over de uitvoering en de stand van zaken op het gebied van statushouders | Doorlopend | |
2020 - De status van de integratie | Verbeter de uitvoeringsorganisatie en de uitvoering van het integratiebeleid voor statushouders (de thema’s arbeidsmarktparticipatie en taalonderwijs). | De werkprocessen worden samen met de ketenpartners geoptimaliseerd. Dit is een cyclisch gebeuren. Met Werkkracht zijn nieuwe prestatieafspraken gemaakt over hun inzet op het gebied van arbeidsmarktparticipatie. Rond het taalonderwijs voeren we de wettelijke taken van de leerroutes. We zetten in op een optimale aansluiting bij taalonderwijs, ook voor de ‘ondertussengroep’. Ook gaan we een verbeterslag maken in de processen. | Cyclisch proces | |
Index | |||
---|---|---|---|
Nog niet gestart | |||
Loopt | |||
Niet voldaan | |||
Gedeeltelijk voldaan | |||
Afgerond |