Programmaverantwoording

Economie, Arbeidsmarkt en Mobiliteit

Doel programma

Een gezonde economie, met ruimte voor innovatie en dynamiek. Belangrijke bouwstenen daarvoor zijn een aantrekkelijk vestigingsklimaat, goede bereikbaarheid voor alle modaliteiten en een goed functionerende arbeidsmarkt. Als Ede aantrekkelijk is voor bedrijven en instellingen is dat positief voor de inwoners van Ede: er ontstaan (meer) banen en er is sprake van economische dynamiek.

Ontwikkelingen in 2021

Economie
Corona heeft in 2021 gezorgd voor een bijzonder jaar waarin er grote verschillen zijn ontstaan in de economische ontwikkeling van de verschillende sectoren. Daar waar diverse sectoren een verrassend goed en druk jaar hebben doorgemaakt, hebben andere sectoren juist opnieuw een zwaar jaar achter de rug. Dat laatste betreft in het bijzonder ondernemers in retail, horeca, cultuur en evenementen. We zien nog geen grote hausse in het aantal faillissementen en veel ondernemers lijken hun hoofd boven water te hebben gehouden. Wel hebben velen flink in moeten teren op hun reserves en is er opnieuw een groot beroep gedaan op veerkracht en inventiviteit van ondernemers. In andere sectoren kwamen juist veel opdrachten binnen en speelde de krapte op de arbeidsmarkt de ondernemers parten c.q. werden mismatches op de arbeidsmarkt duidelijk. 2021 was opnieuw een onvoorspelbaar jaar dat werd gedomineerd door corona.

Bereikbaarheid en verkeersveiligheid
De Verstedelijkingsstrategie Arnhem/Nijmegen/Foodvalley zet onder andere in op het innovatief creëren van ruimte voor wonen binnen een stedelijke omgeving. Tevens moet worden omgezien naar nieuwe, geconcentreerde en goed bereikbare locaties zoals bij Veenendaal-De Klomp. Bereikbaarheid is bij verstedelijking een belangrijke voorwaarde. De bouw van extra woningen, gecombineerd met extra werkgelegenheid, zorgt voor een toename van het aantal mobiliteitsbewegingen en daarmee de behoefte aan robuuste, toekomstbestendige verbindingen. Hiervoor zullen in de toekomst flinke investeringen nodig zijn.

Door het thuiswerkadvies dat voor een deel van 2021 gold, is een deel van het niet noodzakelijke autoverkeer vermeden. Tevens is het openbaar vervoer gebruik grofweg gehalveerd. Door rijkssteun is het serviceniveau overeind gehouden hetgeen betekent dat er geen verbindingen zijn geschrapt. Wel is bij gedeeltelijke lockdowns de dienstverlening verlaagd door minder frequent te rijden. De impact op de verkeersveiligheid is nog niet duidelijk omdat de cijfers over 2021 nog niet bekend zijn. Door overheidsstimulering (subsidie) op elektrische voertuigen is het aandeel emissievrij verkeer gestegen.”

Een aantal verkeersongevallen in de gemeente heeft geleid tot maatschappelijke onrust. Dit heeft in 2021 geresulteerd in een plan van aanpak voor de korte termijn dat is gedeeld met de gemeenteraad.

Arbeidsmarktregio
De belangrijkste uitdaging voor de regio FoodValley is de grote krapte op de arbeidsmarkt. Het werkloosheidspercentage is in 2021 gedaald naar minder dan 1,5% en is daarmee fors lager dan in andere regio’s. Bijna alle sectoren hebben te maken met deze krappe arbeidsmarkt waardoor de oplossing niet meer zit in mobiliteit tussen sectoren maar dat de inspanningen zich moeten richten op het maximaal inzetbaar krijgen van het nog onbenutte arbeidspotentieel. Vanuit het programma Perspectief op Werk is het matchingsplatform ontwikkeld. Doel is om de mismatch te verminderen door vacatures en het regionale opleidingsaanbod enerzijds en competenties van de beroepsbevolking anderzijds beter te verbinden. In oktober 2021 is het Regionaal Mobiliteitsteam gestart. In het Regionaal Mobiliteitsteam (RMT) Regio Foodvalley werken vakbonden, werkgeversorganisaties, UWV, onderwijs en gemeenten samen. Kerntaak is de beweging van werk naar werk te ondersteunen, zowel voor werkgevers, werknemers en werkzoekenden.

Financieel overzicht programma

Bedragen x € 1.000

Rekening 2020

Primitieve begroting 2021

Actuele begroting 2021

Rekening 2021

Verschil Act. begr./Rek. 2021

Lasten

Economische Ontwikkeling

3.423

N

3.374

N

3.161

N

3.335

N

174

N

Uitgifte Bedrijfslocaties

7.981

N

7.735

N

13.986

N

31.149

N

17.163

N

Bereikbaarheid en Verkeersveiligheid

2.629

N

2.801

N

2.597

N

2.722

N

124

N

Totaal lasten

14.034

N

13.909

N

19.745

N

37.206

N

17.461

N

Baten

Economische Ontwikkeling

620

V

333

V

233

V

415

V

181

V

Uitgifte Bedrijfslocaties

11.066

V

7.612

V

13.844

V

33.063

V

19.219

V

Bereikbaarheid en Verkeersveiligheid

1.621

V

1.497

V

1.497

V

1.494

V

3

N

Totaal baten

13.307

V

9.443

V

15.574

V

34.972

V

19.397

V

Saldo baten en lasten

727

N

4.466

N

4.170

N

2.234

N

1.936

V

Storting reserve

216

N

5

N

145

N

212

N

67

N

Onttrekking reserve

1.457

V

1.760

V

1.989

V

2.133

V

144

V

Resultaat

514

V

2.711

N

2.326

N

312

N

2.013

V

Overzicht kosten corona programma 4
Geplande activiteiten konden geen doorgang vinden:
-   

Onze partners hebben geen aanspraak kunnen doen op (geldelijke) regelingen en faciliteiten van de gemeente:
-

Daling van inkomsten:
-   Product 3004 Parkeren (= toegelicht bij de 3 e W-vraag omdat het de financiële afwijking verklaart)
* € 100.000 lagere parkeeropbrengsten als gevolg van impact corona lockdown op centrumbezoek

-    Huurkorting € 19.140 Maurits.

Benodigde extra inzet c.q. activiteiten:
-  Ontmoeten en bewegen in de buitenruimte: Stormbaan € 60.000

-   Product 3501 Werkgelegenheid - extra kosten die gemaakt zijn inzake corona (= toegelicht bij de 3 e W-vraag omdat het de financiële afwijking verklaart)
* € 100.000 voor SBE

* € 50.000 voor Ede marketing
* € 23.000 voor toiletvoorzieningen op de markt

Lasten, baten en saldo

schaal x €1.000

Lasten

37.417

7,9 %

Baten

37.105

7,7 %

Deze pagina is gebouwd op 01/17/2023 10:58:37 met de export van 01/11/2023 11:18:32