Subdoel | Een sterkere sociale basis met meer/gerichtere activiteiten en inwoners die zich inzetten in de buurt zodat: |
---|
- Het welzijn van onze inwoners gelijk blijft of verbetert.
|
- Er minder aanspraak is op formele ondersteuning en zorg.
|
- Inwoners langer actief zijn en ondersteuning zoeken bij elkaar; zoveel mogelijk inwoners zijn zelf- en samenredzaam.
|
Prestaties | Wij voeren het actieprogramma ‘versterken sociale basis en preventie’ uit: | * |
---|
- We subsidiëren welzijnswerk, bewonersinitiatieven en vrijwilligersorganisaties.
| |
---|
- We zorgen voor afstemming tussen de inzet van de sociale basis, de vraag van inwoners en de doelstellingen van de gebiedsagenda.
| |
---|
- We faciliteren de samenwerking binnen de sociale basis.
| |
---|
- Wij stimuleren laagdrempelige activiteiten voor alle inwoners.
| |
---|
- Wij zorgen ervoor dat er vroegtijdig ondersteuning is voor ouderen.
| |
---|
- Een vernieuwde vorm van het versterken van de sociale basis is onder andere de Doe- en Leerplaats en mEdemakersgroep in Ede Zuid. We ondersteunen deze doorontwikkeling van de Doe- en Leerplaats en de ontwikkeling van een integraal wijkplan door de mEde-makers Ede Zuid (Woonstede, Malkander, Cultura, Sportservice-Ede, Werkkracht, gemeente Ede) in samenwerking en afstemming met programma 3 en 7. **
| |
---|
* Onderdeel van het actieprogramma Versterken Sociale Basis is een nieuwe visie op de Buurt-, Wijk- en Dorpshuizen. Voor deze visie zijn augustus 2021 de uitgangspunten vastgesteld. De maanden erna zijn de uitgangspunten verder uitgewerkt aan de hand van gesprekken met de BWD-huizen, overige ontmoetingslocaties, inwoners en Malkander. ** De doorontwikkeling van de Doe- en Leerplaats in structurele samenwerkingsafspraken heeft vertraging opgelopen. Wel vonden de mEdemakers eind 2021 overeenstemming over de benodigde samenwerking. Deze werken we in 2022 verder uit. De uitvoerders van het project hebben desalniettemin ook in 2021 weer mooie successen bereikt en inwoners verder op weg geholpen. |
Subdoel | Jeugd in Ede groeit zo gezond, veilig en kansrijk mogelijk op. |
---|
Prestaties | - Wij voeren het 'uitvoeringsplan jeugdbeleidsplan' uit.
| |
---|
- Wij zorgen ervoor dat problemen met betrekking tot opvoeden en opgroeien worden voorkomen/verminderd.
| |
---|
- Wij zorgen ervoor dat het CJG het vanzelfsprekende adres is voor alle ouders, kinderen en jongeren met opgroei- en opvoedvragen.
| |
---|
- Wij subsidiëren de partners binnen het CJG om preventieve ondersteuning te realiseren zodat:
| |
---|
- Het preventieve aanbod meer wordt benut.
| |
---|
- Het aanbod goed en eenvoudig vindbaar is.
| |
---|
- Het aanbod goed aansluit op de vraag.
| |
---|
- Jongeren en ouders passend ondersteund worden.
| |
---|
- In de wijk aandacht is voor een pedagogisch opvoedklimaat.
| |
---|
Subdoel | Meer (kwetsbare) inwoners doen mee aan de samenleving in al haar facetten, wonen zo lang mogelijk zelfstandig en ervaren daarbij minder fysieke en mentale drempels. |
---|
Prestaties | - Ons subsidiebeleid is hierop ingericht.
| |
---|
- Wij voeren het inclusiebeleid uit: *
| |
---|
- Onze openbare ruimte, publieke gebouwen en dienstverlening zijn voor iedereen goed toegankelijk.
| |
---|
- Wij stimuleren ondernemers, maatschappelijke organisaties en derden om bij te dragen aan een inclusieve samenleving.
| |
---|
* Inclusie is steeds vaker vanzelfsprekend opgenomen in gemeentelijk beleid. Het “Beleidsplan buiten bewegen, ontmoeten, spelen en sporten in de gemeente Ede” is een goed voorbeeld van deze geïntegreerde aanpak. |
Subdoel | Er zijn meer mantelzorgers en minder mantelzorgers zijn overbelast. |
---|
Prestaties | We voeren de actielijn mantelzorg (actieprogramma sociale basis en preventie) uit; dit bevat onder andere: |
---|
- Het waarderen en ondersteunen van mantelzorgers en *
| |
---|
- Het stimuleren van samenwerking tussen formele en informele zorg. *
| |
---|
* Maatschappelijke partners hebben de ondersteuning en waardering van mantelzorgers vorm gegeven in onder andere het netwerk "In voor Mantelzorg" en door gezamenlijk een ondersteuningswaaier voor mantelzorgers te ontwikkelen. |
Subdoel | Inwoners met een niet complexe hulpvraag worden snel en goed geholpen. |
---|
Prestaties | - Wij zorgen ervoor dat het maatschappelijk werk op een laagdrempelige wijze maatschappelijke ondersteuning biedt aan inwoners.
| |
---|
- Wij zorgen ervoor dat het welzijnswerk op een laagdrempelige wijze wordt aangeboden.
| |
---|
- Wij zorgen er voor dat Onafhankelijke Inwonersondersteuning inwoners op weg helpt bij het vinden van passende ondersteuning.
| |
---|
Subdoel | Statushouders kunnen gebruikmaken van trajecten zodat zij sneller integreren en financiële zelfstandigheid bereiken via regulier werk. | * |
---|
Prestaties | Wij voeren de taken uit die de nieuwe Wet Inburgering (nWI) aan de gemeente oplegt: |
---|
- Samen met Werkkracht en onderwijsaanbieders ontwikkelen wij duale trajecten (inburgering gecombineerd met participatieve activiteiten).
| |
---|
- Samen met onder andere Werkkracht ontwikkelen we een brede intake en PIP (persoonlijk Plan Inburgering en Participatie) met daarin gemeentelijk voorstel aan statushouder voor inburgeringsroute.
| |
---|
- Ontwikkelen van lagere regelgeving zoals een maatregelenverordening ter ondersteuning van implementatie en uitvoering.
| |
---|
- Afstemmen van doelen en beleid binnen de arbeidsmarktregio.
| |
---|
- Opstellen van een inkooptraject ten behoeve van de onderwijsroutes; hiervoor volgen we met regiogemeenten gezamenlijk het inkoopproces.
| |
---|
- Ondersteuning bieden aan statushouders die onder de oude wetgeving inburgeren. We maken deze ‘Ondertussengroep’ inzichtelijk en inventariseren wat er op individueel niveau nodig is om hen via korte trajecten het inburgeringsexamen met goed gevolg af te laten ronden.
| |
---|
* Vooruitlopend op de nieuwe Wet inburgering per 2022 werkten we in 2021 al volgens de normen van de Brede Intake. Ook startten we in 2021 reeds met het financieel ontzorgen voor statushouders en met een Multidisciplinair Overleg Statushouders en een uitvoeringsoverleg om alle praktische zaken te bespreken. Voor jonge statushouders zijn we een nieuwe klas Entree plus gestart, zodat de scholieren meer kans hebben om een schoolcarrière te vervolgen in het reguliere MBO. |
Subdoel | Meer volwassenen beschikken over taal-, reken- en digitale vaardigheden. | * |
---|
- Het bereik onder de NT1 doelgroep (i.c. autochtone inwoners) en
|
- het aantal deelnemers aan NT1- trajecten neemt in de periode 2020-2023 toe.
|
Prestaties | - We krijgen inzicht in het aandeel laaggeletterden onder de verschillende klantgroepen die zich voor dienstverlening melden bij de gemeente.
| |
---|
- We stellen een communicatiestrategie op om inwoners bewuster te maken van de gevolgen van laaggeletterdheid. Op die manier kunnen ze laaggeletterde vrienden of kennissen in hun omgeving, hiervan ook bewust maken en het gesprek erover aangaan. In onze communicatie-uitingen gebruiken we praktijkvoorbeelden om onze boodschap toe te lichten.
| |
---|
- Wij oriënteren ons op de wijze waarop we tot structurele screening kunnen komen zodat wij uiterlijk in 2024 een structurele screening hebben (zoals bijvoorbeeld Taalmeter) die standaard onderdeel is in het aanvraagproces van een uitkering, een schulddienstverleningstraject, aanvraag Wmo-voorziening, enz.
| |
---|
- We voeren een structurele screening op de (bekende) vindplaatsen in om m.n. autochtone laaggeletterden te herkennen. We wisselen kennis en ervaringen over datgene wat goed aanslaat bij de NT1-doelgroep uit in de regionale, ambtelijke overleggen rond volwasseneneducatie.
| |
---|
* Centrumgemeente Ede heeft samen met de andere gemeenten in de arbeidsmarktregio FoodValley een nieuw regioplan Aanpak laaggeletterdheid 2021 t/m 2024 opgesteld. |