Beeldindicatoren | Waarde 31-12 | Streef- | Referentie- | ||
---|---|---|---|---|---|
2019 | 2020 | 2021 | waarde | waarde | |
Aantal huishoudens dat in een jaar een of meerdere bedragen bijzondere bijstand of een minimaregeling heeft ontvangen | 3.858 | 3.690 | 3.544 | n.v.t. | - |
Aantal op 1 januari. Inclusief Collectieve Ziektekostenverzekering. | |||||
Aantal inwoners (op 1.000 inwoners van 18 jaar en ouder) dat een bijstandsuitkering ontvangt (1) | - | 29,7 | 23,2 | n.v.t. | |
Aantal inwoners met een WW-uitkering (per 1.000 inwoners van 15 - 74 jaar) (1) | - | 1.31 | 1.14 | n.v.t. |
Effectindicatoren | Waarde 31-12 | Streef- | Referentie- | ||
---|---|---|---|---|---|
2019 | 2020 | 2021 | waarde | waarde | |
Aantal huishoudens dat uitstroomt naar werk vanuit de bijstand | 224 | 165 | 203 | 240 | |
De uitstroom naar werk is in 2021 zichtbaar bijgetrokken ten opzichte van 2020. De streefwaarde 2021 is optimistisch ingestoken. De match tussen vraag en aanbod staat onder druk met name voor die inwoners met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt. | |||||
Aantal huishoudens in de bijstand met parttime inkomsten uit werk | 375 | 317 | 288 | 400 | |
Met de streefwaarde 2021 is aangesloten bij de cijfers 2019. De meting 2020 (een forse daling t.o.v. 2019) was nog niet bekend. Het blijkt dat Covid-19 gevolgen heeft voor kleine/tijdelijke contracten. Er is sprake van een corona-effect. | |||||
Aantal huishoudens dat een bijstandsuitkering ontvangt; periode | 2.290 | 2.235 | 2.192 | 2.500 | |
Bij het vooruitkijken naar 2021 was de verwachting dat door Covid-19 de doorstroom vanuit de WW naar de uitkering zou toenemen en de balans tussen instroom en uitstroom negatief zou zijn (hogere instroom ten opzichte van uitstroom). Die verwachting is niet uitgekomen met als gevolg een dalend bestand. | |||||
Aantal huishoudens dat een bijstandsuitkering ontvangt; peildatum 31 december | 1.719 | 1.814 | 1.723 | 1.900 | |
Bij het vooruitkijken naar 2021 was de verwachting dat door Covid-19 de doorstroom vanuit de WW naar de uitkering zou toenemen en de balans tussen instroom en uitstroom negatief zou zijn (hogere instroom ten opzichte van uitstroom). Die verwachting is niet uitgekomen met als gevolg een dalend bestand. | |||||
Preventiequote (aantal instroom in de uitkering op aantal aanvragen) | 31,3 | 25,2 | 29,2 | 30,0 | n.v.t. |
Percentage. Er is een geringe afwijking. De realisatie van 29,2 past bij het uitgangspunt dat een gezonde preventiequote op of rond de 30 schommelt. 30 wordt daarom als streefwaarde gehanteerd. | |||||
Aantal beëindigingen uitkering door handhaving | 57 | 32 | 40 | 60 | n.v.t. |
Aantal huishoudens met opgelegde en geëffectueerde maatregel | 38 | 29 | 17 | 40 | n.v.t. |
Korting op uitkering, inclusief maatregel 0%. Er vinden bij constatering van maatregelwaardig gedrag gesprekken met de inwoner plaats. Als n.a.v. het gesprek het gedrag verandert wordt in principe geen maatregel opgelegd. Het opleggen is geen doel op zich. In 2021 zijn binnen dit kader 17 maatregelen opgelegd moeten worden. | |||||
Aantal huishoudens met opgelegde maatregelen (1) | 22 | 17 | 17 | ||
Aantal arbeidsplaatsen met loonkostensubsidie banenafspraak (1) | - | - | 140 |
Prestatie-indicatoren | Waarde 31-12 | Streef- | Referentie- | ||
---|---|---|---|---|---|
2019 | 2020 | 2021 | waarde | waarde | |
Aantal beschutte werkplekken Beschut Werk BV met loonkostensubsidie (1) | - | 11 | 17 |