Bedragen x € 1.000
Rekening 2020 | Primitieve begroting 2021 | Actuele begroting 2021 | Rekening 2021 | Verschil Act. begr./Rek. 2021 | ||||||
Lasten | 4.062 | N | 4.949 | N | 4.968 | N | 3.364 | N | 1.604 | V |
Baten | 2.922 | V | 3.309 | V | 3.487 | V | 2.250 | V | 1.237 | N |
Storting reserve | 0 | N | 183 | N | 0 | N | 0 | N | 0 | N |
Onttrekking reserve | 0 | N | 0 | N | 0 | N | 0 | N | 0 | N |
Resultaat | 1.140 | N | 1.822 | N | 1.480 | N | 1.114 | N | 367 | V |
Onderwijs (Act. 2021: € 167.000 V) € 365.000 V
Net als in 2020 heeft de coronapandemie ook in 2021 effect gehad op het onderwijsachterstandenbeleid. Dit heeft geleid tot minder subsidieaanvragen dan peuteropvangorganisaties hadden verwacht, of later dan verwacht. Kinderen zijn dus (langer) thuisgebleven. Ook een na-ijleffect uit 2020 is zichtbaar. Van een deel van de subsidies die in 2020 zijn aangevraagd zien we dat, door lagere aantallen kinderen, er een gedeelte in 2021 terugbetaald is. Uiteindelijk heeft dit voor in totaal € 1,6 miljoen aan voordeel op de subsidieverlening geleid. Hiertegenover staat een nadeel van € 1,4 miljoen aan rijksontvangsten. Dit bedrag blijft beschikbaar en kan de gedurende de OAB periode (2019-2022) nog bestemd worden. Hiertoe zijn plannen ontwikkeld. Het resultaat betreft voornamelijk het gemeentelijk aandeel in de OAB kosten (€ 225.000). Het voordelig effect op subsidies peuteropvang bedraagt € 140.000.
In het najaar is ook met spoed vanuit het Rijk een specifieke uitkering voor onderwijsachterstanden als gevolg van corona toegekend, het Nationaal Programma Onderwijs (NPO). Middelen kunnen ingezet worden in de periode van juli 2021 tot en met juli 2023. Hiervan zijn in 2021 de eerste uitgaven gedaan voor onder andere extra inzet schoolmaatschappelijk werk. Deze gelden zijn pas in september 2021 toegekend en daardoor nog niet in de begroting verwerkt. Hierdoor is aan de lastenkant een nadeel van € 65.000 ontstaan. Hiertegenover staan echter evenzo hoge baten, waardoor er per saldo geen effect is.