De begrotingsrechtmatigheid wordt bezien binnen het totaal van een programma. Volgens het Platform Rechtmatigheid behoeft alleen de lastenkant in de rechtmatigheidstoets voor het begrotingscriterium betrokken te worden. Het normenkader is daarop ingericht. Blijven de lasten binnen het totaal van het programma, dan zijn deze rechtmatig. De programma’s 1 ‘Maatschappelijke voorzieningen’ en 3 ‘Individuele ondersteuning’ vormen hierop een uitzondering. Hier vindt autorisatie door de raad plaats op productgroepniveau.
Uit het overzicht van gerealiseerde baten en lasten komt voor een aantal programma’s/productgroepen een overschrijding van de lasten naar voren. Deze begrotingsoverschrijdingen passen binnen het bestaande beleid en hadden niet redelijkerwijs eerder aan uw gemeenteraad voorgelegd kunnen worden. Derhalve tellen ze niet als fout mee in het oordeel van de accountant over de rechtmatigheid.
Productgroep Sport
Past binnen het bestaande beleid en wordt gecompenseerd door direct gerelateerde baten.
- De overschrijding als gevolg van subsidieverstrekkingen specifieke uitkeringen Sportakkoord en Leefstijl (€ 165.000) en IJsbanen/Zwembaden (€ 242.000) wordt gecompenseerd door direct gerelateerde baten van het Ministerie van VWS.
Productgroep Inkomensvoorziening
Past binnen het bestaande beleid en wordt gecompenseerd door direct gerelateerde baten.
- De overschrijding als gevolg van de uitkeringen voor TOZO 4 en 5 (€ 3.425.000) en TONK (€ 340.000) wordt gecompenseerd door direct gerelateerde baten van het Ministerie van SZW.
Programma Economie en Mobiliteit
Past binnen het bestaande beleid en wordt gecompenseerd door direct gerelateerde baten of onttrekking aan een reserve.
- In 2021 zijn meer verkopen gerealiseerd dan begroot. Dit heeft een forse afwaardering van de boekwaarde van het onderhanden werk tot gevolg. Die boekwaardedaling is zichtbaar aan de lastenkant (€ 17.125.000).
- Extra kosten (€ 130.000) in het kader van parkeren worden voor resultaatbestemming gedekt vanuit de reserve Parkeren.
- Extra kosten (€ 113.000) zijn gemaakt in het kader van COVID-19 onder meer Ede-campagne, sluiting fietsenstalling en Levendig Centrum. Tegenover deze kosten staan baten vanuit de reserve Steun en herstel Corona.
- Extra personeel is ingehuurd om de doelstellingen van het speerpunt Food te behalen. Kosten worden gedekt vanuit een extra subsidie (€ 139.000).
Programma Veiligheid
Passen binnen het bestaande beleid en wordt gecompenseerd door direct gerelateerde baten dan wel er is sprake van een open-einde regeling.
- De overschrijding als gevolg van opsporing en ruiming van conventionele explosieven (€ 700.000) wordt gecompenseerd door direct gerelateerde baten.
- De overschrijding op de kosten voor het functioneel leeftijdsontslag (FLO) brandweermedewerkers (€ 475.000) betreft een open-einde regeling, waarvan bij de actualisatie al een risicomelding is gedaan.
Programma Bestuur & Organisatie
Passen binnen het bestaande beleid en wordt gecompenseerd door direct gerelateerde baten dan wel er is sprake van een open-einde regeling.
- De overschrijding op bedrijfsvoeringskosten (€ 3,4 miljoen) is terug te voeren op corona. Deels vindt compensatie plaats vanuit de P-reserve.
- De overschrijding op verkiezingen (€ 320.000) wordt gecompenseerd door direct gerelateerde baten.
- De overschrijding op pensioenen en wachtgeld bestuur is een verplichte storting in de betreffende voorziening.
- De overschrijding op belastingen voor proceskostenvergoedingen (€ 200.000) betreft een open-einde regeling.
- De overschrijding op vastgoed voor vandalisme en schade (€ 115.000) betreft een open-einde regeling.